Ylioppilaskunta oikeusjärjestyksessä - yhteisö viranomaisen ja yhdistyksen välimaastossa

Not for data collection

Publication information

OKM publication type

G3

Category

Opinnäytteet

Sub category

Lisensiaatintutkimukset

Refereed

Ei

Authors of the publication

Authors

Muukkonen Matti

Detailed publication information

Publication year

2007

Language of publication

Finnish

Co-publication information

International co-publication

No

Classification and additional information

Subject headings

, ylioppilaskunta, yhdistys, yhdistymisvapaus, negatiivinen yhdistymisvapaus, hallinto-oikeus, yliopisto,

Additional information

Tutkimuksessa tarkastellaan yliopistolain (645/1997) 40 §:ssä säädettyä ylioppilaskuntaa, joka on yhdistyslain (503/1989) 2.2 §:n mukainen lainsäädäntötoimin erityistä tarkoitusta varten järjestetty yhteisö. Tällaisista yhteisöistä käytetään vakiintuneesti nimikettä julkisoikeudellinen yhdistys, joka oikeudellisessa tarkastelussa sijoittuu julkis- ja yksityisoikeuden rajapinnalle. Perinteinen yhdistysoikeus perustuu siviilioikeudelliseen, erityisesti yhteisöoikeudelliseen traditioon ja käsitteenmuodostukseen. Yhdistys instituutiona on jäsentensä vapaaehtoisesti muodostama kokonaisuus. Ylioppilaskunta sen sijaan on perustettu lainsäätäjän tahdon tuloksena. Itse asiassa Suomen perustuslain (731/1999) 13.2 §:n ns. negatiivista yhdistymisvapautta on rajoitettu siten, että ylioppilaskunnassa ei ole vapaaehtoinen, vaan ns. automaatio- ja pakkojäsenyys. Kaikki perustutkinto-opiskelijat kuuluvat automaattisesti ylioppilaskuntaan, eikä siitä ole mahdollista erota. Negatiivinen yhdistymisvapaus yhdessä yliopistolain 40.2 §:ssä säädetyn ylioppilaskunnan tarkoituksen sekä perusoikeusrajoitusta ehkäisevien elementtien kanssa muodostavat tulkintakolmion, joka rajoittaa ylioppilaskunnan mahdollisuuksia toimia. Näin ollen esimerkiksi yhdistymisvapausperusoikeuden rajoittamisesta johtuen tulee ylioppilaskunnan pyrkiä pitämään pakkojäsenyyteen oleellisesti liittyvä jäsenmaksu mahdollisimman pienenä. Tutkimuksessa on tarkasteltu yleishallinto-oikeudellisen lainsäädännön vaikutusta julkisoikeudelliseen yhdistykseen, joka perustuslain 124 §:n nojalla hoitaa julkista (hallinto)tehtävää. Perustuslain 21 §:ssä turvatun hyvän hallinnon ja oikeusturvan takeiden sekä yhdistyslain 2.2 §:n erityistä tarkoitusta varten -määritelmän vuoksi yleishallinto-oikeudellisen lainsäädännön soveltamisalaa on tilannekohtaisesti siten, että hyvän hallinnon normeja sovelletaan laajasti myös julkisiin palveluihin.,