Matkailu, maaseutu & ympäristö - matkailun nykytila ja tulevaisuuden näkymät

Not for data collection

Publication information

OKM publication type

B2

Category

Artikkelit ja abstraktit

Sub category

Artikkelit tieteellisissä kokoomateoksissa

Type

Alkuperäisartikkeli

Refereed

Ei

Authors of the publication

Authors

Silvennoinen;Harri; Tahvanainen;Liisa & Tyrväinen;Liisa

Local authors

Author

Tahvanainen Liisa

Unit

Ei laitostietoa

Publication channel information

Editors of host publication

Borg;P. & Condit;S.

ISBN (print)

951-708-531-1

Title of journal/series

Kestävän matkailun julkaisuja

Publisher

Matkailun osaamiskeskus ja matkailualan verkostoyliopisto

Internationality

No

Detailed publication information

Publication year

1997

Page numbers

13 - 33

Language of publication

Finnish

Co-publication information

International co-publication

No

Classification and additional information

Subject headings

, maisemanhoito, maatilamatkailu, luontomatkailu, ympäristö, matkailu,

Additional information

(Toimittajat: Borg, P. & Condit, S. Sustainable Tourism Publications 1. Kestävän matkailun julkaisuja 1.) Tiivistelmä Matkailuala on kasvanut viime vuosikymmeninä erittäin voimakkaasti ja myös sen tulevaisuudennäkymät ovat valoisat. Matkailu on jo nyt yksittäisistä elinkeinoryhmistä maailman laajin. Matkailun suuralueista Euroopalla on ollut selvä johtoasema, mutta kiristyvässä kilpailussa Amerikka ja Aasia ovat muodostuneet potentiaalisiksi kilpailijoiksi. Lisääntyvä huoli ympäristöstä ja ympäristötietoisuuden kasvu viitoittavat matkailun tulevaisuuden näkymiä ensi vuosituhannelle. Matkailijat haluavat kokea puhtaan ja alkuperäisen luonnon ja kulttuurin sekä samalla turvata matkailun ekologisen ja sosiaalisen kestävyyden. Suomessa matkailun kehitys on ollut nousujohteista. Suomea voidaan kuitenkin pitää vielä matkailun reservialueena, jolla on massamatkailun reuna-alueena hyvät edellytykset lisätä matkailijamääriään. Suomen matkailuvaltteja ovat aina olleet luonnonläheisyys ja Pohjolan eksoottisuus. Ympäristötietoisuuden lisääntyminen tulee todennäköisesti parantamaan Suomen markkina-asemia kansainvälisessä ja kotimaisessa matkailussa. Etenkin suomalainen maaseutu vastaa hyvin nykyisiä matkailutrendejä, joita hallitsevat luonnonläheisyyttä hakevat ja massaturismia karttavat matkailijat. Matkailu tarjoaa yhden mahdollisuuden helpottaa maaseudun sopeutumista EU:iin. Alkutuotantosektorin aiempaa avoimemmat markkinat pakottavat maaseudun monipuolistamaan elinkeinorakennettaan. Maaseutumatkailun kehittäminen on nähty sekä valtakunnallisesti että aluetasolla tärkeäksi osaksi maaseutustrategiaa. Etenkin syrjäisten alueiden kehittämistavoitteissa on korostettu matkailun merkitystä tulevaisuuden mahdollisuutena. Näillä reuna-alueilla onkin hyvät edellytykset lisätä matkailijamääriään, sillä ne sijaitsevat useimmiten luonnonvetovoimiltaan parhaimmilla alueilla. Matkailu on dynaaminen ilmiö, jossa on havaittavissa maailmanlaajuisesti muuttuvia trendejä. Nykypäivän matkailija vaatii yhä yksilöidynpää ja arvojensa mukaista palvelua. Matkailussa vallitseva ajan henki sisältää Suomen ja etenkin maaseutumatkailun kannalta myönteisiä ja nousujohteisen kehityksen mahdollistavia tekijöitä. Matkailulle otolliset kehityspiirteet eivät kuitenkaan yksin riitä ohjaamaan ulkomaisia matkailijavirtoja Suomeen tai lisäämään kotimaisen matkailun osuutta. Lisääntyvään kysyntään on pystyttävä vastaamaan oikein asetetulla tarjonnalla. Nopeasti muuttuvat kulutustottumukset vaativat nykyisten matkailutuotteiden ja -palvelujen kehittämistä sekä kysyntään paremmin vastaavien uusien kohteiden jatkuvaa etsimistä. Tämä kirjallisuuskatsaus on laadittu pohjustamaan Joensuun yliopiston metsätieteellisessä tiedekunnassa alkanutta tutkimusprojektia, jossa selvitetään maiseman merkitystä maaseutu- ja maatilamatkailussa.,