Vanhemmat tukena varhennetussa kieltenopetuksessa

Approved

Classifications

MinEdu publication type
A3 Book chapter (peer-reviewed)
Category
Artikkelit ja abstraktit
Refereed
Kyllä
Sub category
Artikkelit tieteellisissä kokoomateoksissa
Type
Alkuperäisartikkeli

Publication information

OKM publication type
A3
Category
Artikkelit ja abstraktit
Sub category
Artikkelit tieteellisissä kokoomateoksissa
Type
Alkuperäisartikkeli
Refereed
Kyllä

Authors of the publication

Number of authors
2
Authors
Kantelinen, Ritva; Koivistoinen, Hilkka

Publication channel information

Title of host publication
Kielididaktiikan katse tulevaisuuteen: Haasteita, mahdollisuuksia ja uusia avauksia kielten opetukseen
Editors of host publication
Hildén, Raili; Hahl ,Kaisa
ISBN (print)
978-952-5993-29-5
Title of journal/series
Ainedidaktisia tutkimuksia
ISSN (print)
1799-9596
ISSN (electronic)
1799-960X
ISSN (linking)
1799-9596
Publisher
Helsingin yliopisto
Publication forum ID
70064
Publication forum level
1
Country of publication
Finland
Internationality
No

Detailed publication information

Publication year
2020
Reporting year
2020
Page numbers
105-128
Language of publication
Finnish

Co-publication information

International co-publication
No
Co-publication with a company
No

Availability

Link to online publication

Classification and additional information

MinEdu field of science classification
516 Educational sciences
Keywords
, kielikasvatus, varhennettu kieltenopetus, myötäinto,
Additional information
Parents as support in early language teaching Abstract This chapter examines the parental involvement in language learning at the early stages of basic education in Finnish primary school. The paper draws from the research conducted in connection with a project related to early teaching of foreign languages at the University of Eastern Finland in Joensuu. The data were collected from the parents of the pupils in Grades 1 and 2 during the academic year 2017-2018. The methods used were an online questionnaire (N=70), and themed interviews (N=23). The data were enriched with interviews from the pupils (N=4) and the teachers teaching the young learners (N=4). The results indicate that parents view early language learning with a positive attitude, they are involved in supporting their child's language learning, as well as in diversifying the means and methods of home-school collaboration. Copassion in the child's language learning and the wishes for home-school collaboration, are in agreement with the content and goals of language education outlined in the Finnish National Core Curriculum. Characteristic to action research, the findings have been applied into developing home-school collaboration and parental engagement in early language learning. The results can be utilized for the benefit of the context of language teacher education, teachers and parents. They also challenge versatile stake holders organizing the settings and conditions for school education. Keywords language education, early teaching of foreign language, co-passion Tiivistelmä Artikkelissa tarkastellaan vanhempien osallistumista lastensa kieltenopiskeluun koulupolun alkuvaiheessa. Tutkimus on osa Itä-Suomen yliopistossa Joensuussa toteutettua kieltenopetuksen varhentamisen hanketta. Aineisto koottiin yliopiston harjoittelukoulun 1. ja 2. vuosiluokan oppilaiden vanhemmilta lukuvuonna 2017-2018 sähköisellä kyselyllä (N=70) ja suullisella teemahaastattelulla (N=23). Aineistoa rikastettiin haastattelemalla oppilaita (N=4) ja varhennetun kieltenopetuksen opettajia (N=4). Tulokset osoittavat, että vanhemmat suhtautuivat myönteisesti kieltenopetuksen varhentamiseen ja olivat kiinnostuneita tukemaan lastensa kieltenopiskelua ja monipuolistamaan varhennettuun kieltenopetukseen liittyvää yhteistyötä koulun kanssa. Vanhempien osoittama myötäinto lastensa kieltenopiskeluun ja toiveet yhteistyölle olivat yhtenevässä linjassa opetussuunnitelmassa kuvatun kielikasvatuksen kanssa. Toimintatutkimuksen menetelmiä soveltaen tuloksia on hyödynnetty varhennetun kieltenopetuksen kehittämistyössä. Tulokset hyödyttävät opettajankouluttajia, opettajia ja vanhempia sekä haastavat opetuksen järjestämisestä vastuussa olevia tahoja. Avainsanat kielikasvatus, varhennettu kielten opetus, myötäinto,